Tuesday, April 19, 2011

Diari Arnabi 16 (Penyediaan Kandang (Cage) Terbaik Untuk Arnab)

Penyediaan Cage atau kandang sangat penting untuk arnab. Ini bagi mengelakkan pembiakan hama, keselesaan arnab dll.

Kandang terbaik untuk arnab adalah daripada welded wire (jaring besi). Penggunaan jaring besi adalah lebih tahan lasak daripada cage berasaskan kayu. Cage berasaskan jaring besi dapat mengurangkan penyakit dan mudah untuk dibersihkan. Perkara paling penting dalam penyediaan kandang adalah sistem kebersihan kandang 'self-cleaning'. Biasa la kan. Nak bersihkan kandang bukannya senang. Ambil masa yang agak lama. Jadi sediakan kandang yang mempunyai sistem kebersihan yang baik.

Lantai

Lantai cage tidak boleh terlalu keras 'solid' dan tidak boleh menggunakan kayu yang lembut 'yang menyerap air'. Ini bagi mengelakkan kelembapan, najis yang melekat pada lantai dan kotoran. Secara kesimpulannya, jangan gunakan kayu dalam pembikinan kandang disebabkan ia menyerap air dan air kencing. Malahan arnab boleh mengerit kayu tersebut. Kalau nak gunakan kayu boleh tapi just untuk buat frame sahaja.

Bentuk / Design

Kebanyakannya adalah berbentuk segiempat 'conventional style', dan sesetengahnya bulat di atas 'quonset style'. Biasanya kandang perlu disokong oleh tiang / kaki di bahagian bawah kandang untuk meninggikannya. Struktur cage mestilah dapat melindungi arnab daripada matahari, angin dan hujan.
 
 
 
 
Pintu
 
Pintu boleh dibuat di bahagian atas atau tepi.
 

Contoh - contoh Cage  

 


 


 

 

 
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

COMMENT HERE