Tuesday, April 12, 2011

Diari Arnabi 12 (Bahasa ARNAB)

Korang semua mesti ada anak kan. Kalau tak ada buat2 ada la yer. Walaupun anak anda masih belum bercakap tapi sebagai seorang ibu dan ayah pasti memahami kemahuan dan kehendak si kecil. Macam mana? Senang jer kan soalan ni. Tentulah sebab anak anda menangis dan sebagainya. Ini dipanggil bahasa baby.

Macam tu juga dengan ARNAB. Kadangkala mereka-mereka ini menunjukkan sifat dan pergerakan tertentu bertujuan untuk memberitahu yang mereka suka, marah, takut dll. Bagi penternak ARNAB, bahasa ARNAB sangat penting untuk difahami sebab kita kena tahu apa kehendak ARNAB ni. Jangan main ternak jer. Kat bawah ni saya kongsikan serba sedikit mengenai bahasa ARNAB.
  1. Mengerik gigi yang lembut – Bermakna ARNAB anda GEMBIRA (biasa ketika anda mengusap di bahagian kegemaran; seperti dipipi, dahi atau belakang telinga.
  2. Bunyi nafas seperti berbisik – ARNAB anda GEMBIRA
  3. Menghentak kaki belakang – ia TAKUT, RASA TERANCAM, MARAH, dan mungkin juga TERLALU GEMBIRA. Biasanya selepas lama dikurung dan dilepas keluar dari sangkar.
  4. Berderam, mengeram, berdesir – ini menandakan ARNAB anda SEDIA UNTUK MENYERANG, gigit atau cakar. jangan ganggu dan biarkan sahaja.
  5. Menjerit dengan kuat – bermakna dia dalam KETAKUTAN yang teramat sangat atau KESAKITAN, DENGAN SEGERA perhatikan mereka.
  6. Honking (bunyi seperti angsa) - INGINKAN PERHATIAN atau MENYAMPAH dengan kehadiran anda.
  7. Mencium anda dengan perlahan - ia MENYAMBUT KEHADIRAN anda dan minta perhatian
  8. Berlari berpusing pusing dan melompat tinggi (Binky) – TERLALU GEMBIRA
  9. Chinning (mengusap dagunya) – cara ARNAB MENANDAKAN HAKNYA, termasuk anda
  10. Menggerakan rahang seperti menguyah – dia sedang RELAX.
  11. Makan najis – jangan hairan ARNAB anda tidak apa apa, ini adalah cara semulajadi arnab MENGAMBIL NUTRIEN.
  12. Menaikkan punggung dan ekor – ARNAB mahu KENCING.
  13. Berlari mengelilingi anda – ia TERTARIK KEPADA ANDA, jika ARNAB anda bleum dikembiri, ini adalah cara ARNAB menyatakan anda adalah teman yang sesuai.
  14. Menarik baju anda, meletakan kaki hadapan pada anda, atau melompat keatas riba - MINTA PERHATIAN
  15. Cuba menyerang – dengan jelas dia TIDAK SUKA KEHADIRAN ANDA.
  16. Jika ia berlari kesana sini – ia MENIKMATI KEBEBASAN
  17. Jika ia mengigit ketika anda sedang melakukan rutin lain – ia INGINKAN PERHATIAN (jangan marah… gigitan ARNAB memang sakit. Tapi ARNAB tidak tahu)
  18. Jika ARNAB anda bergerak menjauhi anda – dia masih WAS-WAS dengan anda dan mungkin MERAJUK. Cuba usap dahi dan telinganya dan belai.
  19. ARNAB jantan atau betina anda cuba mengawani kaki anda – MENANDAKAN DOMINASINYA .. anda adalah haknya
  20. Jika anda mempunyai sepasang ARNAB, dan yang jantan mula mendegus, ini menandakan ia bersedia untuk MENGAWAN.
  21. Jika ARNAB anda terdiri daripada dua jantina yang sama, dan mengelilingi sesama sendiri, itu adalah PERMULAAN PERGADUHAN… asingkan sebelum ada yang mati atau cedera.
  22. Jika ARNABarnab betina yang belum dikembiri mula mengumpul daun daun, kertas , atau mencabut bulu ini tandanya ia AKAN MELAHIRKAN ANAK. Tujuan pengumpulan daun dan mencabut bulu adalah untuk MEMBUAT SARANG.
  23. Jika ARNAB anda kelihatan dalam keadaan cuba mengawan tetapi di bahagian kepala arnab lain, ini cara ia mengatakan.. SAYA ADALAH KETUA…. awasi kerana mungkin terjadi pergaduhan.
  24. ARNAB anda termenung atau mogok tak mahu makan dan minum- ambil perhatian ARNAB anda mungkin sedang SAKIT.
  25. Terbalikkan bekas makanan dan minuman – BERMAIN-MAIN (ia ingin jadikan bekas tersebut sebagai permainan) atau PROTES tunjuk perasaan /MINTA PERHATIAN
  26. Perbuatan seperti mengali tanah dan mengaru garu lantai, hujung sudut sangkar – ini sifat semula jadi ARNAB yang memang tidak dapat dibuang ia seperti sedang MENGGALI TANAH.
  27. ARNAB suka menjilat bulu ARNAB yang lain-tandanye mreka yang SENANG ANTARA SATU SAMA LAIN dan satu cara MEMBERSIHKAN BULU sesama mereka.
Sumber: http://lazzybunny.wordpress.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

COMMENT HERE